Діджиталізація паспорту. Переваги та недоліки

Іваниця Олена Олександрівна адвокат Юридичної компанії "Майстро і Беженар"

15 квітня 2021 року Президент України підписав закон про внесення змін до Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», яким на законодавчому рівні закріплено  визначення е-паспорта та  прирівнення його до фізичних аналогів. 

Як йдеться у пояснювальній записці, проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» (далі – закон) розроблено з метою закріплення на рівні закону України можливості використання громадянами України відображення в електронній формі  інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки, у паспорті громадянина України для виїзду за кордон, а також у інших документах, в яких відображається інформація про реєстраційний номер облікової картки платника податків та/або про зареєстроване місце проживання (е-паспорт та е-паспорт для виїзду за кордон).

Це, безперечно, є значним кроком вперед, який суттєво полегшить реалізацію прав громадян. Разом з тим, існує необхідність у детальному розгляді питання застосування е-паспортів та е-паспортів для виїзду за кордон. 

ТЕРМІНОЛОГІЯ 

Відтепер на рівні Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» встановлено, що е-паспорт - паспорт громадянина України у формі електронного відображення інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки, оформленому засобами Реєстру, разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом), а також  інформації про місце проживання (за наявності), що містяться в автоматизованих інформаційних і довідкових системах, реєстрах та банках даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи, органи місцевого самоврядування, крім відцифрованих відбитків пальців рук особи.Е-паспорт для виїзду за кордон - паспорт громадянина України для виїзду за кордон у формі електронного відображення інформації, що міститься у паспорті громадянина України для виїзду за кордон, оформленому засобами Реєстру, разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом), а також  інформації про місце проживання та податковий номер (реєстраційний номер облікової картки платників податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків) (за наявності), що містяться в автоматизованих інформаційних і довідкових системах, реєстрах та банках даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи, органи місцевого самоврядування, крім відцифрованих відбитків пальців рук особи».

Порядок формування е-паспорта, е-паспорта для виїзду за кордон, їх електронних копій, та їх перевірки органами державної влади, органами місцевого самоврядування, іншими юридичними та фізичними особами - визначається Кабінетом Міністрів України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов’язані забезпечити перевірку е-паспорта, е-паспорта для виїзду за кордон, що пред’являються громадянами України.  

В цьому аспекті слід зосередити увагу на тому, що продовжує діяти Постанова Кабінету Міністрів України № 278 від  15 квітня 2020 р. «Про реалізацію експериментального проекту щодо застосування відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки, та відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у паспорті громадянина України для виїзду за кордон» (далі – Постанова). 

ЗАСТОСУВАННЯ ЦИФРОВИХ ПАСПОРТІВ

Говорячи про плюси цифрових паспортів слід відзначити їх захищеність, простоту та зручність при використанні. Згідно Постанови, е-паспорт та е-паспорт для виїзду за кордон можуть пред’являтися замість паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон у таких випадках: 

- перевезення пасажирів повітряним, залізничним транспортом (у межах держави);- надання послуг поштового зв’язку;- проведення банківських операцій; - надання послуг з медичного обслуговування;- пред’явлення на вимогу працівника правоохоронного органу документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України;- користування бібліотеками та надання бібліотечних послуг;- надання готельних послуг;- надання телекомунікаційних послуг;- пред’явлення на вимогу уповноваженої особи під час відвідування адміністративних будівель;- надання адміністративних послуг;- повернення сплачених за товар коштів;- участь у виборах Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, всеукраїнських та місцевих референдумах;- підтвердження віку під час придбання пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових або тютюнових виробів.

Перелік широкий, і він дає підставу констатувати: е-паспорти в повній мірі замінюють свої пластикові та паперові аналоги. 

ПРОБЛЕМИ У ЗАСТОСУВАННІ ЕЛЕКТРОННИХ ПАСПОРТІВ

Разом з цим, існує ряд проблем з якими може зіштовхнутися користувач. На сьогодні далеко не всі установи можуть приймати додаток «Дія». Наприклад, наводимо державні установи, в які можна увійти за документом «Дії»: Кабінет Міністрів України, Міністерство захисту  довкілля та природних ресурсів України, Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, Міністерство інфраструктури України, Міністерство молоді та спорту, Державна інспекція ядерного регулювання України, Державна служба статистики України, Запорізька обласна державна  адміністрація, Полтавська обласна державна адміністрація, Харківська обласна державна адміністрація, Адміністрація Державної служби спеціального зв′язку та захисту інформації України. 

З переліком відповідних організацій та партнерів програми можна ознайомитися на сайті Міністерства та Комітету цифрової трансформації України. 

Отже, одним із недоліків є потенціальна проблема при верифікації документів, які можуть виникати через відсутність технічних можливостей для зчитування інформації в організаціях. Хоча Міністерство та Комітет цифрової трансформації України запевняє, що з 23 серпня кожна організація прийматиме цифрові паспорти в Дії (інформація з офіційного сайту Міністерства). Безперечним плюсом є те, що електронні копії е-паспорта, е-паспорту для виїзду за кордон можуть подаватися та застосовуватися у таких самих випадках, коли законодавством передбачено подання та застосування копій паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон.   

КОЛИ НЕ МОЖНА ВИКОРИСТОВУВАТИ Е-ПАСПОРТИ:

Існують виключення, коли е-паспорт, е-паспорт для виїзду за кордон використовувати не можна, і це такі випадки: 1)   перетинання державного кордону; 2)  в’їзд на тимчасово окуповану територію України та виїзд з неї.

Успішне використання додатку «Дія» можливе лише за умови  належного інтернету. Це важливо, оскільки документи в «Дії» мають коди перевірки (QR-код та штрихкод), які генеруються під час натискання на картку документа в застосунку. Ви можете відсканувати їх за допомогою спеціальних зчитувачів, сканера QR-кодів у «Дії» або ввести 13-значний код. Ці коди не містять ніякої персональної інформації, вони одноразові та діють протягом 3 хвилин. 

Отже, якщо Ви не впевнені у наявності стабільного інтернет-зв’язку на місцевості, раджу мати із собою відповідні фізичні аналоги паспортів. 

Також, значним плюсом е-паспортів є можливість поділитися копією паспорта в «Дії», що суттєво спростить процедуру, при якій необхідно  копіювати документи. Зосереджую увагу на тому, що паспорти-книжечки зразка 1994 року та не біометричні закордонні паспорти не відображаються в «Дії», і відповідно Ви не можете ділитися їхніми копіями. Для того, аби отримати можливості користування перевагами е-паспортів необхідно оформити ID-картку та біометричний паспорт громадянина України для виїзду за кордон. 

Отже, наразі Україна — перша держава світу, в якій цифрові паспорти у смартфоні стали повними юридичними аналогами звичайних документів. Разом з тим, існує необхідність у приведенні у відповідність із Законом  інших нормативно-правових актів. Очікуватимемо відповідних дій та пропозицій від наших законотворців. 

Стаття підготована для видання "Юридична газета" і розміщена у № 9, 2021 р.